Transformasi Ekopedagogi Kristen melalui Ekoteologi dalam Kurikulum untuk Kesadaran dan Mitigasi Pemanasan Global
Abstract
Global warming is a serious challenge that demands collective awareness and action, including in the field of education. Christian ecopedagogy, which integrates theological values with environmental concern, plays a crucial role in fostering ecological awareness and promoting global warming mitigation. Transforming ecopedagogy through ecotheology in the Christian education curriculum can strengthen students' understanding of their spiritual responsibility toward nature as part of their faith. By implementing a holistic approach that encompasses theological studies, environmental ethics, and sustainable practices, Christian schools can become agents of change in shaping a generation that is more environmentally conscious. This ecotheology-based learning model can be realized through curriculum integration, real-world action projects, and the active involvement of communities and churches in environmental education. Thus, Christian education not only focuses on academic excellence but also on shaping ecological character rooted in faith-based values to address global environmental challenges.
Keywords
References
Adon, Matias Jebaru, Stft Widya, and Sasana Malang. “Kewajiban Etis Manusia Terhadap Lingkungan Alam: Perspektif Filsafat Ekologi Aldo Leopold.” Jurnal Tawak: H U N a T E C H 3, no. 1 (2024): 14–24.
Agata, Bulanda, and Yonatan Alex Arifianto. “Strategi Pendidikan Kristiani Dalam Mempresentasikan Injil Bagi Anak Sekolah Minggu Prasekolah.” Jurnal EFATA: Jurnal Teologi dan Pelayanan 9, no. 1 (2022): 1–10.
Agnes Relly Poluan. “Membangun Kesadaran Ekologis Melalui Pendidikan Kristiani: Studi Kasus Pada Mahasiswa IAKN Manado.” Kurios 9, no. 2 (2023): (454-466.
Biaf, Raymon Imanuel, and Ezra Tari. “Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Mengembangkan Kepedulian Ekologi Pada Generasi Muda Kristen.” Scholars 2, no. 1 (2024): 57–68.
Cirkovic-Miladinovic, Ivana, and Maja Dimitrijevic. “Reflection in Action: Strategies for Teacher Self-Evaluation.” Technium Social Sciences Journal 7 (2020): 312–320.
Elsina Sihombing, Julius Sianturi, Lince Simamora. “Revolusi Hijau Dalam Pendidikan Kristiani: Menghidupkan Ecophilia Dalam Spiritualitas Keseharian.” Kurios: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen 10, no. 1 (2024): 242–251.
Hana Yunansah, and Yusuf Tri Herlambang. “Pendidikan Berbasis Ekopedagogik Dalam Menumbuhkan Kesadaran Ekologis Dan Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar.” EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru 9, no. 1 (2017): 27–34.
Kusumawati, Ericca Retna. “Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep Ciri Khusus Makhluk Hidup Dengan Model Pembelajaran Experiential Learning Di Kelas VI SDN Bendogerit 2 Kota Blitar.” EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 2, no. 2 (2021): 289–300.
Lewar, M. A. A., & Tarihoran, E. “Menanamkan Nilai-Nilai Kristiani Pada Anak Melalui Cerita Dan Permainan Inovatif: Strategi Pastoral Dan Inovatif.” Hizome : Jurnal Kajian Ilmu Humaniora 5, no. 1 (2024): 39 –47.
Maru, Titus Paulus Maru, Kristofel Silan, and Seravin Lengkey. “Pertobatan Ekologis Dalam Terang Ensiklik Laudato Si.” Pineleng Theological Review 1, no. 1 (2024): 1–12.
Mello, Jurnal, and Risno Tampilang. “Dualisme Ekosentrisme Dan Antroposentrisme: Sebuah Implikasi Teologis Kejadian 1-3 Dan Respon Terhadap Gerekan Ekofeminis Dalam Melihat Tindakan Eksploitasi Lingkungan.” Jurnal Mahasiswa Kristen 4, no. 2 (2023): 18–36.
Al Munir, M. Ied. “Corak Paradigma Etika Lingkungan: Antroposentrisme, Biosentrisme Dan Ekosentrisme.” Yaqzhan: Analisis Filsafat, Agama dan Kemanusiaan 9, no. 1 (2023): 19–35.
Muthmainnah, Lailiy, Rizal Mustansyir, and Sindung Tjahyadi. “Kapitalisme, Krisis Ekologi, Dan Keadilan Inter-Generasi: Analisis Kritis Atas Problem Pengelolaan Lingkungan Hidup Di Indonesia.” Mozaik Humaniora 20, no. 1 (2020): 57–69.
Nome, Hot, Yoram H. A Tuan, and Mozes Lawalata. “Etika Lingkungan Filsafat Ekologi: Pemikiran Kontemporer Tentang Tanggung Jawab Manusia Terhadap Alam.” Iluminasi: Jurnal Teologi 1, no. 2 (2024): 107–123.
Pattiasina, Petrus Jacob, Mohammad Iskandar Dzulkurnain, Tri Martial, Etza Nofarita, Paul Usmany, and Godlif Sianipar. “Pengembangan Karakter Dan Etika Profesional Melalui Kurikulum Merdeka.” Communnity Development Journal 5, no. 1 (2024): 633–640.
Philip Putra Perdana, Wahyudi. “E-Module Based Training Management with an Experiential Learning Approach to Enhance Project Based Learning (PjBL) Implementation by Teachers.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru 7, no. 2 (2024): 283–292.
Ridwan, Ridwan, Solikhah Isti Fadilah, Adika Muhammad Aziz, Kusnadi Kusnadi, Taufik Rahman, and Febrian Virijai. “Kajian Pedagogik : Strategi Pembelajaran Pada Konsep Ekosistem Dan Lingkungan Untuk Siswa SMA.” Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan 6, no. 3 (2024): 2701–2722.
Riska. “Ekoteologi Kristen: Teologi Penciptaan Dan Tanggung Jawab Terhadap Lingkungan.” HUMANITIS: Jurnal Humaniora, Sosial dan Bisnis 2, no. 9 (2024): 1061–1073.
Rosmana, Primanita Sholihah, Sofyan Iskandar, Deti Indah Kiranti, Ismaya Febriyanti, Septy Qurrotu Aini Farradhillah, and Yunita Sari. “Urgensi Pengembangan Kurikulum Dalam Pendidikan Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar 8, no. 1 (2022): 50–70.
Singgih Prastawa, Sumardiono, Abdurrajab Latandu. “Implementasi Metode Experiential Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Memasak Di PPA (Riset Kaji Tindak Di PPA IO 935 Air Hidup GSJA Injil Sepenuh Surakarta).” Journal of Education Research 5, no. 4 (2024): 5386–5396.
Siswantara, Yusuf, Dian Tika Sujata, and Ludovica Dewi Indah Setiawati. “Inklusif: Pertobatan Ekologis Melalui Pendidikan Karakter Religius.” KASTRAL: Kajian Sastra Nusantara Linggau 2, no. 2 (2022): 34–47.
Siwy, Hendrico Xanana, and Stimson Hutagalung. “Memelihara Surga Bumi: Analisis Persepsi Gereja Terhadap Ekoteologi Melalui Sudut Pandang Kejadian 2:15.” Veritas Lux Mea (Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen) 6, no. 1 (2024): 148–163.
Wiratanaya, Gede Nyoman, and Lexie Adrin Kembuan. “Studi Biblika Tentang Ekoteologi Dan Kaitannya Dengan Tradisi Perayaan Unduh-Unduh.” Sabda: Jurnal Teologi Kristen 4, no. 1 (2023): 98–118.
Yemini, Miri, Laura Engel, Adi Ben Simon. “Place-Based Education – A Systematic Review of Literature.” Educational Review (2023): 1–21.
Yuono, Yusup Rogo. “Melawan Etika Lingkungan Antroposentris Melalui Interpretasi Teologi Penciptaan Sebagai Landasan Bagi Pengelolaan-Pelestarian Lingkungan.” Fidei: Jurnal Teologi Sistematika dan Praktika 2, no. 1 (2019).
Zai, Yafarman, and Setiaman Larosa. “Contextual Teaching Learning Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen Sebagai Strategi Mencapai Pengalam Spiritual.” MANTHANO: Jurnal Pendidikan Kristen 3, no. 1 (2024): 25–36.
“Integrasi Nilai-Nilai Lingkungan Lokal Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Perancangan Kandang Eco-Friendly.” Journal of Education Research 5, no. 4 (2024): 6813–6818.
DOI: https://doi.org/10.32490/didaktik.v8i1.233
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Amirrudin Zalukhu

DIDAKTIKOS: Jurnal Pendidikan Agama Kristen is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Based on a work at https://journal.stipakdh.ac.id/index.php/didaktikos.
DIDAKTIKOS telah terindeks pada situs:
![]() ![]() ![]() ![]() | ![]() |
Copyright© DIDAKTIKOS 2018-2020. All Rights Reserved.